Sidor

tisdag 25 juni 2013

Mari, Jan och bristen på rosé

Lite blandad läsning så här i sommartid. Jag har ju tid. Massor av tid. Att sitta ute i trädgården och läsa är verkligen härligt. Så länge jag sitter still så känns det som semester, och jag har varvat ner (iofs med tvång) helt och hållet. Läsning och en kopp te ackompanjerat av fågelkvitter duger alldeles utmärkt som sysselsättning. Emellanåt tar jag paus för en liten promenad runt området. En promenad som jag utvidgar mer och mer, även om stegen är försiktiga. Mycket försiktiga.

Te ja.. jag har blivit te-drickare. Av förklarliga själ var min kropp varken intresserad av eller mottaglig för kaffe efter olyckan. Så nu är det te. Men jag kommer säkert att sladda in på kaffe-linjen igen så småningom, det är ju fantastiskt gott. Jag har också tagit en vit månad så här i sommartid, och det kan bli mer än så. Det kan tyckas lite trist förstås. Ett glas rosé där med boken hade kanske fulländat bilden. Men alkohol och smärtstillande rimmar illa, så jag får vänta med det helt enkelt.

Men, lite böcker nu då, båda e-böcker från biblan lästa i min telefon!

Den du inte ser, Mari Jungstedt.

Blev sugen på lite deckare, det måste vara sommarvädret! :) Eftersom jag är lite fast här hemma så blev det som sagt biblan bästa stället att leta. Hittade en Jungstedt som jag inte läst av någon anledning, jag gillar hennes böcker. Jag trodde det var den senaste, men det visade sig vara debuten! Så kan det bli när man söker och sorterar lite slarvigt. :-) Helt ok sommardeckare med det som jag vill ha. Spänning, flyt, intressanta personer, inte FÖR förutsägbart och ett snyggt slut. Jag tycker i och för sig att hon blivit bättre med tiden, de senare böckerna gillar jag mer. Men denna får en trea av fem. Har du tips på andra bra deckare, tipsa mig gärna!



Dandy, Jan Guillou

Jo, jag gillar de här och ser fram emot de kommande. Jag vet inte riktigt varför egentligen. Han skriver rätt speciellt med massor, och då snackar vi massor, av detaljer. Det är som facklitteratur emellanåt! Men ändå har de bra flyt, intressanta person- och miljöbeskrivningar. Men kanske framför allt en spännande historiebeskrivning. Jag lär mig, och det gillar jag! Dandy utspelar sig under 1900-talets början, och vi får lära känna den tredje brodern Sverre.
Om Brobyggarna kretsade kring ingenjörskonst och teknik i den nya tiden så rör sig Dandy mer i de sköna konsternas värld, som också den är starkt präglad av tidens optimistiska föreställning att 1900-talet är och ska förbli fredens stora århundrade. Ack så fel de hade. Tre av fem här med. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar