Sidor

måndag 17 november 2014

Noveller - litteraturens smågodis

Jag har på senare år hittat fram till novellerna i litteraturen. Jag vet inte riktigt varför det dröjt, men nu är jag fast. Det finns så mycket fint att hitta. Ofta lättillgängligt och tänkvärt. En inblick i ett större sammanhang, eller något alldeles eget. Jag gillar det.
 
Extra fiffigt är det med e-formatet, även om jag i vanliga fall är en bok-bokmänniska som vill känna pappret mot fingrarna när jag bläddrar. :) Men med e-novellen i läsaren eller telefonen är det supersmidigt att alltid ha något att läsa när signalfelen och spårhalkan dyker upp i pendeltrafiken. Eller för den delen på lunchen, en stund på kvällen då det bara finns en stund.
 
Och den kostar ungefär som lite smågodis, runt en tjuga.
 
Så här i juletid är det förstås också oerhört bra att ha ett gäng Novellix i pappersformat att ta med sig som värdinnegåva på glöggfesten, ge som klapp till arbetskamraterna, eller varför inte till alla tonåringar i närheten för att trigga läslusten?!
 
Nu i början av december släpps en ny fyra denna gång franska klassiker! Guy de Maupassant, Gustave Flaubert, Marcel Proust och Simone de Beauvoir - gigantiska namn, i litet format. Ett måsteköp!
 
Jag har några favoriter hos just Novellix, men det finns förstås många andra förlag som också ger ut noveller av olika slag. Leta dig fram på nätet och i bokhandlarna.
  • De är vi av Björn Hedensjö - en av Novellix faktanoveller som sätter fingret på tolerans, främlingsrädsla och hur vi vill vara som människor.
  • En utflykt av Ida Jessen - en lite obehaglig historia om relationer. Jag lyssnade på Ida tidigare i höst.
  • Alla vill bara gå hem av Daniel Sjölin - att läsa denna historia är som en enda lång inandning! Makalös!
  • De blå skorna av Linda Olsson - en finstämd historia om historien, kärleken och livet.
  • Och många, många fler!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar