Sidor

måndag 4 maj 2015

Jag skulle så gärna vilja förföra dig - men jag orkar inte av Margareta Strömstedt

Det här är en liten bok om livet.

Livet sett genom Margareta Strömstedts ögon. Jag skulle så gärna vilja förföra dig - men jag orkar inte är en samling texter som behandlar olika delar av hennes liv och möten med olika människor. Astrid Lindgren har stor betydelse för henne och ägnas stor plats. Barnet är ständigt i fokus, men där finns också ett ömsint porträtt av en älskad far och hennes egen kamp att få delta, få finnas som egen person.

En text är en text är en text sägs Horace Engdahl ha sagt om det skrivna ordet, men det här är lite mer. En inblick i ett liv, en liten glimt. Insiktsfullt och nära, på gränsen till det privata. Det är det som gör det värt att läsa.

Det enda som stör mig lite är att det inte var hon själv som sa det där.. det där om förförelsen. :)

Förlagets text:
Människan formas genom sina möten med andra. Margareta Strömstedt har i sitt långa liv haft fler sådana spännande sammanträffanden än de flesta. Hon berättar om Astrid Lindgren, Aksel Sandemose och Tove Jansson, men ännu starkare blir skildringarna av dem som stod henne närmast: den idealiserade pappan, den älskade lillebrodern.
Barn och deras villkor är en hjärtefråga för Margareta, och det är inte för inte som hennes bana som skribent började med att hon stegade upp till Olof Lagercrantz och påpekade att DN:s barnboksbevakning var undermålig. Hennes uppdrag som barnboksrecensent ledde vidare till bland annat egna barnböcker, dokumentärer och biografier. 
Jag skulle så gärna vilja förföra dig – men jag orkar inte är ett möte med Margareta Strömstedt, fascinerande läsning både för dem som redan är bekanta med henne och för dem som aldrig träffat henne förut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar