Sidor

söndag 11 oktober 2015

Grundläggande genetik av Mikael Fant

Grundläggande genetik av Mikael Fant är inte alls en fackbok som titeln kan förleda en att tro. Det är en bok om människor, och om människors relationer, hemligheter och känslor. Skickligt berättad med många olika sidor och stämningar. Och jag gillar det!

Hur viktigt är ens arv och bakgrund? Återupprepar sig historien? Vad är det som gör en till det en är? Måste man veta?

Det här är en historia om Jakob som har fastnat i livet. När hans mor dör känner han sig tvungen att ta reda på varför det blev som det blev och hur det egentligen är.

Vi förflyttas genom tid och rum och till olika händelser med olika människor. Det gäller att hålla rätt på alla trådar som skickligt väver berättelsen. För skickligt är det. Alla små delar ger den komplexa bilden av vad livet faktiskt är. Jag gillar att få höra Jakobs historia men blir så trött på honom ibland. Kanske som det ska vara med en person som är på riktigt. Författaren är också mycket skicklig på att fånga varje persons röst i alla olika tidsperioder. Det går att höra Jakob som barn, som tonåring och som vuxen.. med samma men ändå olik röst. Snyggt!

Berättelsen utspelar sig i Stockholm, i kvarter jag känner väl och jag är nästan jämngammal med Jakob. Det ger det där extra. Miljöbeskrivningarna och tidsandan är mycket fint fångad och skildrad.

Att läsa en relationsroman ur en mans perspektiv är annorlunda tänker jag när jag läser, men kanske bara på grund av att jag inte gjort det så mycket. Jag kommer verkligen nära Jakob, men jag kan också känna att jag står utanför och betraktar honom. Kan se honom med Evas, den före detta flickvännens, ögon. Det är intressant.

Jag börjar ana hur det kanske ligger till i slutet av boken. En lite oväntad vändning. Med risk för spoiler så måste jag ändå lyfta fram slutmeningarna. Så. Himla. Snyggt. "I morgon fyller jag, av allt att döma, trettio. Igen. Men jag har fan ingen aning om vad jag heter."

Förlagets text:
Jakob Lundwall bor i en tvåa i Hagalund fylld av designmöbler och undertryckta känslor. Under några år har han alltmer avskärmat sig från närstående och vänner. På sin trettioårsdag får han beskedet att hans mamma har avlidit under oklara omständigheter. Christina, Östermalmsflickan som bröt med familjen när hon blev gravid och öppnade restaurang på Hantverkar-gatan. Det var där han växte upp, ovanpå mammas krog. Där fanns också Stavros, som var nästan som en pappa. Och i det fina huset på Djurgården bodde morfar och Annelise.
Moderns död tvingar honom att bege sig ut i världen igen, för att få en förklaring, och kanske för att omvärdera de gamla sanningar och minnen som plågat honom. Vem är han egentligen? Varför dog hans mor? Vem var hans far? Och hur viktigt är det genetiska arvet? Kanske är hans arv mörkare än han kunnat ana. Under två omtumlande veckor rör han sig rastlöst runt i Stockholm på jakt efter svar som ligger dolda bakom lager av sanningar och lögner.

Jag har tidigare läst Vattnet i Mars av samma författare och skrivit om den här. Och nu väntar jag på nästa. När kommer den Mikael?

Låna Grundläggande genetik på biblan, det gjorde jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar