Sidor

lördag 4 februari 2017

Björnstad av Fredrik Backman

Vänner sa till mig; Du måste läsa den här boken, så himla bra! Jag tänkte; En bok om hockey?! Skulle inte tro det. Men jag föll till föga, tänkte att jag tycker ju om Backmans texter annars, och oj vad glad jag är att jag ändrade mig!

Björnstad av Fredrik Backman handlar om hockey, visst. Men den handlar om så mycket mer, och själva hockeyn kan bytas ut mot andra företeelser eller intressen som samlar många människor. Eller tvingar samman.
Den handlar om 15-åriga flickors odödliga vänskap och 17-åriga pojkar som spelar hockey med en hel stad på sina axlar. Men den handlar också om ett oförlåtligt brott, hur snabbt ett samhälle kan lära sig att blunda, och de fruktansvärda saker vi ibland är redo att göra för framgång.
Vi får följa familjer, ungdomar, vuxna, en hel stad. En stad där hockeyn blivit det som håller samman, som är allt, som genomsyrar allas liv vare sig man vill eller inte.Det är allvar. Allt står på spel nu. Bara juniorlaget vinner kommer allt att ordna sig. Allt.

Boken beskrivs som en sportbok och sägs handla om manlighet. Visst. Det stämmer men det är bara en liten del av det hela. Det är i högsta grad också en feministisk berättelse. Vem har makten att bestämma, vem som har tolkningsföreträde, vem som sätter orden, vem som får göra vad?

Det är en fint berättad historia om en fruktansvärd händelse. Men det är inte helt svart, det finns hopp och förtröstan, och det finns bra personer mitt i allt elände. Vi presenteras för många olika karaktärer som väljer och väljer bort, av olika anledningar.

Backman skriver flytande och rytmiskt. Vi dras in i berättelsen, allt bygger upp mot katastrofen, känslorna som svallar lågmält i orden. Han resonerar kring rätt och fel, lojalitet och svek. Många metaforer och mycket fingertoppskänsla om livet utanför storstaden.
Vad är livet, mer än ögonblick?
Niklas Wahllöf i DN säger Tomas Ledin, jag säger Lars Winnerbäck.

Det här är första boken i en serie om Björnstad, och att det kommer att göras en tv-serie av berättelsen.

Läs den, låna på biblan, köp hos din lokala bokhandlare eller på Adlibris eller Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar