Sidor

torsdag 23 februari 2017

Pastor Viveka och tanterna av Annette Haaland

En av veckans bokcirkelböcker och diskussioner - Pastor Viveka och tanterna av Annette Haaland.
Viveka är en ganska vanlig frikyrkopastor runt femtio som börjar tröttna på att alltid finnas till för alla andra. Hemma har hon fyra barn och en tankspridd man och på jobbet de bitska, bakande tanterna. När en av kvinnorna i kaffekommittén hittas död börjar pastorn nysta i fallet. Kan en mördare gömma sig i idyllen? Är bokhandlaren Abbe att lita på? Vad har den lokale mäklaren i görningen? Och vilka ligger bakom den mystiska Stormhattarnas förening?
Förlaget beskriver: "Mysig spänning i prunkande idyll!" Jag säger: Nja!

Det är en feelgood-historia om det lilla livet bland barnfamiljer och åldrande husägare i Stockholmsförorten Gamla Enskede med församlingens pastor i fokus, och så klart mord! 

Det händer massor av saker, över allt, hela tiden. Men det hänger inte ihop tycker jag. Det blir spretigt och lite osammanhängande, författaren verkar ha velat stoppa in så många ingredienser som möjligt i boken.  

Jag har också svårt att identifiera mig med Viveka, eller för den delen med någon av tanterna! ;-), hon berör mig inte, får inget djup.

Nä, inget för mig helt enkelt, men kanske för dig?

Låna på biblan eller köp hos din lokala bokhandlare, eller lyssna för all del! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar